Jak radzić sobie z bólem barku?

Ból barku potrafi być bardzo uciążliwy. Jest to grupa mięśniowa, która dość łatwo ulega różnego rodzaju kontuzjom. Szczególną uwagę na to zwracają osoby zajmujące się kulturystyką, a także innymi sportami sylwetkowymi i siłowymi. Z całą pewnością jeśli dojdzie do objawów w postaci bólu konieczna będzie przerwa od treningu i oszczędzanie danej partii. Co jeszcze możemy zrobić, aby zmniejszyć dolegliwości?

Jakie sposoby pomagają w przypadku bólów barku?

kinesiotapingJeśli nie znamy dokładnej przyczyny oraz nie wiemy, co dokładnie dzieje się w naszym barku, to koniecznie powinniśmy wykonać badania. Najskuteczniejsze i najdokładniejsze będzie w tym wypadku USG, wykonane przez specjalistę. Na jego podstawie może zostać zaordynowana dopasowana do potrzeb rehabilitacja. W jej zakresie stosuje się bardzo różne zabiegi. Wykorzystuje się laser, jonoforezę i ultradźwięki w celu wprowadzenia substancji przeciwzapalnych do tkanek, a także wykonuje się krioterapię, jeśli występuje stan zapalny. Oprócz tego niezbędne będą ćwiczenia, jednak odpowiednio dobrane pod okiem fizjoterapeuty.

Na tym jednak zabiegi rehabilitacyjne się nie kończą. Musimy nauczyć się rozciągać mięśnie barku, jak i otaczające struktury – za nadmierne napięcie może odpowiadać mięsień naramienny, piersiowy, mięśnie pleców, a nawet biceps. W konsekwencji napięcia będziemy odczuwać ból i pieczenie. Niektórzy rehabilitanci sięgają dodatkowo po takie rozwiązania jak kinezytaping, czy stawianie baniek.

Dlaczego bark boli?

Kształt i umiejscowienie tego mięśnia sprawia, że niewłaściwie ćwiczenia, brak rozgrzewki, czy zbyt duży ciężar mogą doprowadzić do stanu zapalnego, nadwyrężenia, a także innych sytuacji, w których zwyczajnie pojawią się dolegliwości bólowe. Jeśli zależy nam na powrocie do ćwiczeń, to przy pierwszych objawach zróbmy przerwę w treningach, gdyż wówczas mamy szansę na to, że szybko się zagoi. W przeciwnym razie będzie trzeba uzbroić się w nieco cierpliwości i poczekać, aż nasze zabiegi i mozolna rehabilitacja przyniosą zamierzone efekty.