Skolioza u dzieci - skąd się bierze?

Skolioza to najgroźniejszy problem posturalny, często nieprawidłowo nazywany jako wada postawy. Prawidłowa diagnoza pozwala na dobranie odpowiedniej rehabilitacji. Zagrożenie skoliozą może zostać stwierdzone w badaniach przesiewowych w szkole lub w przedszkolu. Ale dopiero gruntownie wykonane badanie kliniczne przeprowadzone przez specjalistę fizjoterapii może określić rodzaj skoliozy oraz ryzyko jej progresji w ciągu kolejnych miesięcy i lat. Powinno być ono poparte zdjęciem radiologicznym.

Jak powstaje skolioza u dzieci?

dziecko z wadą postawy Skolioza bywa  wrodzona lub nabyta. Wrodzona jest najczęściej związana z wadą kręgosłupa, guzami kości, dystrofią mięśniową czy porażeniem mózgowym. Skolioza nabyta może być wywołana chorobami płuc lub komplikacjami po przebytych operacjach na klatce piersiowej, które przeprowadzono w okresie wzrastania. Istnieją także czynniki sprzyjające rozwojowi skoliozy, czyli za wczesne sadzanie i pionizowanie dziecka, noszenie go na lewym biodrze. W późniejszym wieku wywołuje ją siedzenie z nogą podwiniętą pod pośladek, leżenie na boku z głową podpartą na ręce i inne nieprawidłowe postawy ciała. Nadal nie ma jednak wspólnego zgodnego zdania specjalistów, jakie są przyczyny tzw. skoliozy idiopatycznej.

Jak się leczy skoliozę?

Skoliozę wrodzoną leczy się operacyjnie.  Skolioza  nabyta leczona jest metodami rehabilitacyjnymi. Gimnastyka korekcyjna nie sprawdza się w leczeniu zachowawczym skoliozy idiopatycznej, konieczna jest indywidualna fizjoterapia.  Dobrze dobrane ćwiczenia pomagają w zatrzymaniu progresji skoliozy i utrzymaniu pełnej sprawności oraz wydolności dziecka. Bardzo ważne jest uświadomienie kontroli ciała i wypracowanie nawyku dobrej postawy ciała. Założenia profesjonalnie prowadzonej szkoły postawy ciała mogą pomóc w osiągnięciu celu.