Bóle stawów - z czego to może wynikać?

Choroby stawów to jedne z najbardziej dolegliwych schorzeń. Odczuwanie intensywnego bólu w tych łączeniach może być objawem poważnych problemów ze zdrowiem. Na szczęście czasem nie są one symptomem niczego groźnego, a jedynie sygnałem, że potrzebujemy zmienić styl życia lub pomyśleć o rehabilitacji. Z czego mogą wynikać bóle stawów i na co mogą wskazywać.

Co warto wiedzieć o bólu stawów?

senior trzymający się za kolanoBól stawów może być zapalny (wtedy objawia się opuchlizną lub zaczerwienieniem) lub niezapalny. Długotrwały i przewlekły może być objawem poważnych chorób takich jak reumatoidalne zapalenie stawów (w tym u młodych osób - młodzieńcze RZS) czy nowotwory oraz zakażeń o źródle bakteryjnym. Może również wynikać ze stylu życia, być skutkiem przeciążenia stawów lub urazów mechanicznych powstałych np. przy uprawianiu sportu. Bóle stawów mogą też świadczyć o niedoborach witamin, dlatego warto je suplementować oraz pomyśleć o diecie bogatej w te mikroelementy. Wraz z zaawansowanym wiekiem istnieje również duże ryzyko zapadnięcia na chorobę zwyrodnieniową stawów, która dotyka przede wszystkim osób starszych.

Czasem ból stawów przechodzi po paru dniach. Jeśli jednak utrzymuje się dłużej konieczna będzie wizyta u lekarza, który zleci odpowiednie badania. Doraźnie bóle stawów można łagodzić za pomocą odpowiednich maści lub przykładając lód.

Bólom stawów często towarzyszą inne objawy takie jak podwyższona temperatura ciała czy trudności z poruszaniem.

Często bóle stawów towarzyszą sportowcom, jak i osobom, uprawiającym sport rekreacyjnie - są związane z przebytymi kontuzjami lub nadmiernym wysiłkiem. W takich sytuacjach pomocna jest profesjonalna fizjoterapia, która pozwala łagodzić odczuwanie bólu. Odpowiednie ćwiczenia fizyczne pozwalają przywrócić miejsce, w którym odczuwamy ból do dobrej formy.