Czym jest fizjoprofilatyka?

Prowadzenie niezdrowego stylu życia, wyczerpująca praca i stres to czynniki wpływające na słabą kondycję fizyczną oraz obniżające jakość życia. W obecnym czasach coraz więcej osób boryka się z negatywnymi skutkami takiego funkcjonowania. Aby temu zapobiegać i jednocześnie promować zachowania prozdrowotne powstała fizjoprofilaktyka. Jest to dziedzina fizjoterapii koncentrująca się na kształtowaniu oraz podtrzymywaniu sprawności i wydolności ludzi w różnym przedziale wiekowym. Jej głównym celem jest zapobieganie powstawaniu niepełnosprawności.

Na czym polega fizjoprofilaktyka i kto ją wykonuje?

kobieta z bólem rękiFizjoprofilaktyka to zespół działań, których najważniejszym celem jest przeciwdziałanie powstawaniu niepełnosprawności, spowalnianie rozwoju choroby i cofanie jej skutków. Działania te realizowane są poprzez promocję aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia, fachową diagnostykę, czy uzupełnianie leczenia. Czynności związane z fizjoprofilaktyką mogą być świadczone jedynie przez wykwalifikowanych fizjoterapeutów. Mają oni niezbędną wiedzę i umiejętności, które pozwalają im na wykonywanie terapii fizykalnych, ćwiczeń, czy masażu.

Do kogo jest skierowana fizjoprofilaktyka?

Fizjoprofilaktyka przeznaczona jest właściwie dla każdego. Sprawdzi się zarówno u dzieci, jak i u osób starszych, zdrowych oraz chorujących. W przypadku dzieci pozwala ocenić poziom funkcjonowania dziecka (np. koordynację wzrokowo-ruchową), czy skorygować wadę postawy poprzez gimnastykę korekcyjną. Dorosłym pomaga wrócić do aktywności fizycznej po przebytych urazach, zalecana jest także w przypadku pracy siedzącej – świetnie sprawdza się w przypadku bólu pleców. Natomiast osobom starszym przedłuża sprawność fizyczną i tym samym zapewnia komfort bycia niezależnym.